- DEVELOPER: Spoonful Of Wonder
- IZDAVAČ: Neverland Entertainment, Nuuvem Publishing
- PLATFORME: PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S, Nintendo Switch, macOS
- ŽANR: Adventure
- DATUM IZLASKA: 19. rujna 2024.
- POČETNA CIJENA: 14.79 €
- RECENZIRANA VERZIJA: PC
„Ali ako me ukrotiš, tada ćemo se trebati jedno drugome. Za mene ćeš biti jedinstven u cijelom svijetu. Za tebe ću biti jedinstven u cijelom svijetu.” Ova poznata izreka iz Malog princa govori o povjerenju, vezanosti i stvaranju veze. Te su teme prilično često predmet književnosti, kao i svih vrsta igara. Međutim, da mi je svaki put kada je postojala indie avanturistička igra o mački koja traži svoj dom, dali po jedan novčić, imala bih dva novčića. Što i nije puno, ali čudno je da se to dogodilo dvaput. Naravno, prva igra na koju mislim je Stray, nagrađivana produkcija u kojoj mačka pronalazi izlaz iz davno zaboravljenog cybergrada. Druga igra, Copycat Spoonful Of Wondera, upravo je izašla, no uvjerena sam da će brzo osvojiti vaša srca.
Hoćeš li me voljeti i mjaukati zauvijek?
U Copycat igramo kao Dawn, mačka iz azila koju je ponovno usvojila usamljena starija dama Olive. Međutim, Dawn je skeptična prema novoj situaciji – vjeruje da je divlja mačka, pa koristi svaku priliku da isplanira svoj bijeg. Ti se misli počinju gubiti, dok ona i Olive korak po korak razvijaju intimno prijateljstvo, dok uče kako se razumjeti i utješiti jedna drugu. Kada se sve čini da ide glatko, odjednom Olive obolijeva i dopušta lutalici da zauzme Dawnino mjesto, prisiljavajući je na ulice. Dok je ponovno napuštena, počinje tražiti odgovore na neka pitanja koja potiču na razmišljanje: Gdje pripadam? Tko je zapravo copycat? Što je dom?
Igramo igru iz Oliveine perspektive u trenutku kada usvaja Dawn. Kada se dogodi ovaj ključni događaj, prelazimo na Dawninu točku gledišta i počinjemo doživljavati život kao mačka. To znači trčanje po kući, rušenje stvari, stvaranje skrivenih mjesta, grebanje namještaja, krađa hrane i mjaukanje koliko god želimo. U početku, kretanje kao mačka može biti izazovno, posebno kada je u pitanju skakanje, ali s vježbom postaje lakše. Kako postajemo sve upoznatiji s našim okruženjem, uvode se razne nove aktivnosti, uključujući lov temeljen na refleksima, brze vremenske događaje s raznim uzorcima, pa čak i platformiranje. Različite mehanike korištene za pripovijedanje priče dodaju dubinu i raznolikost iskustvu. Budući da je igra vođena narativom, igrači se suočavaju s brojnim izborima koji utječu na njihovu avanturu, o čemu ću kasnije detaljnije govoriti.
Živeći dokumentarac o divljini
Zaronimo u grafiku i zašto sam ju tako visoko ocijenila. Ako ste igrali demo ili vidjeli snimke igranja ili trailere, mogli biste pomisliti da igra izgleda pomalo grubo oko rubova. Slažem se da postizanje realistične prikaza mačaka i vanjskog svijeta nije glavni cilj ove igre. Međutim, fokus na same mačke je ono gdje grafika blista. Ponekad sam prešao na nižu rezoluciju kako bih izravnao igranje, ali još uvijek ne bih smatrao grafiku lošom.
Pravi trenutak koji se isticao došao je s prvom promjenom u umjetničkom stilu, gdje smo prebačeni u svijet svijetle, geometrijske prirode. Ova promjena bila je i zbunjujuća i fascinantna. Pokreti, zvukovi i okruženje bili su jedinstveni, a glazba, koja podsjeća na Kralja lavova, bila je savršen završni dodir. Ova tranzicija između stvarnosti i fantazije dokumentarca o prirodi pametno ističe Dawnine borbe s njezinim identitetom i osjećajem pripadnosti.
Osim početnih promjena u umjetničkom stilu, kreatori su nastavili eksperimentirati. Na primjer, jedna scena koristi usporeni snimak kako bi naglasila refleksne sposobnosti i brzinu životinja. Dok igra počinje s određenom točkom gledišta, kasnije nam omogućuje istraživanje različitih kutova i perspektiva. Također sam cijenila korištenje svjetlosti tijekom tamnijih trenutaka—bilo je i simbolično i kazališno. Općenito, trud uložen u vizuale je pohvalan, zbog čega sam im dodijelila najvišu ocjenu.
„Oh ne, odabiru nasilje”
Imam osjećaj da su mačke pogrešno shvaćene u medijima – ili su prikazane kao glupi šašavci bez ikakve aktivnosti u mozgu (što naravno nije netočno) ili kao skrivene genijalci koji planiraju propast cijelog čovječanstva (što također nije sasvim bez osnove, da budem iskrena). Ono što mi se svidjelo u ovoj igri je to što upoznajemo mačku iz prve ruke. Saznajemo da Dawn može biti dijabolična dok namjerno uništava svaki komad namještaja u kući. Također možemo vidjeti njezinu smiješnu stranu u obliku komentara koje iznosi kao šale tijekom istraživanja („Oh ne, odabiru nasilje” kada joj se približi banda napuštenih mačaka zauvijek će mi ostati u sjećanju). Ono što Dawn čini posebnim protagonistom je to što je tiha, ali možemo vidjeti njezine misli. Na taj način znamo da teži ljubavi, sigurnosti i domu. Također razumijemo njezin strah od vezivanja i zatim napuštanja koji dolazi iz njezine prošlosti. I zato smo također odgovorni za donošenje odluka.
Priča o Copycatu je linearna, tako da neće biti nikakve akcije ili izbora koji će utjecati na ishod. Ipak, igrači imaju puno slobode od samog početka – možete birati boju mačke i njezine dodatke. Slobodni ste istraživati koliko god žele, dok je vodstvo uvijek spremno pomoći im ako se izgube. Možete odabrati hoće li se igrati ili ne. Čak je i izbor odabira komada smeća prepušten vama. Ti mali detalji čine ovo osobnijim iskustvom, dok nas drže zainteresiranima za priču.
Sakupljanje dijelova
„Ponesite maramice“ upozorenje u opisu na Steamu nije bila šala. Copycat je igra koja vas mora slomiti kako bi funkcionirala. Bit će to razarajuće i emotivno iskustvo dok učimo o Dawninim nesigurnostima i Oliveinim borbama. Napuštena mačka i čovjek koji odustaje. Važno je napomenuti da oboje traže značenje obitelji i doma, dok ih usamljenost i mrak polako obavijaju. Učimo s njima da dom dolazi u mnogim oblicima, što zaključuje našu emocionalnu katarzu. Ukratko: puno ćete plakati, a maramice će nestati brže nego što Dawn poderati toaletni papir.
Završne misli
Iskustvo za svakoga, bez obzira imaju li mačku ili ne. Duboko preporučujem da ovu igru završite u jednom sjedenju – potrebno je samo 3 sata da prođete kroz Dawninu priču i odvedete je u pravi dom. Za mene je ova igra bila najbolja igra koju sam igrala u zadnje vrijeme – i ne zato što imam dvije mačke. To je zato što sam u Dawninom svijetu vidjela sve vezano uz naše živote – i lijep je osjećaj znati da nije uvijek mračno.
Recenzentski primjerak ustupio izdavač
5.0