Gaming svijet već dugo se suočava s pitanjem vlasništva u digitalnom dobu. U 2024. ova zabrinutost dosegla je vrhunac, jer su igrači sve glasniji zbog gubitka prava na igre koje kupuju. Digitalna distribucija postala je dominantan način kupnje igara, ali donosi značajne nedostatke.
Igre kupljene digitalno su legalne licence i nisu prodane, što znači da potrošači nemaju legalno vlasništvo i ne mogu preprodavati svoje igre. U usporedbi s fizički distribuiranim igrama, digitalne igre ne mogu se uništiti jer se mogu ponovo preuzeti iz distribucijskog sustava.
Za razliku od fizičkih kopija, digitalne igre mogu nestati iz trgovina ili postati neigrive kad se serveri ugase. Taj je problem postao bolno očit kroz visokoprofilne primjere poput Sonyjevog Concorda, koji je ukinut samo 11 dana nakon objave. Frustracija zbog takvih nestanaka dovela je do pokretanja kampanje “Stop Killing Games”.
The Crew's servers will be shut down by the end of March 2024.
— NEO_NoiseBomb (@NEO_NoiseBomb) December 14, 2023
This is a game that people bought for $60. It'll be taken away from you, the consumer who purchased it. The same fate could happen to Need for Speed 2015, another $60 always online racing game.#NeedforSpeed #NFS https://t.co/UItBOD7YbY pic.twitter.com/YjM2c1KgCn
Potaknuta Ubisoftovom odlukom da ugasi The Crew bez offline moda, ovaj pokret, predvođen YouTuberom Rossom Scottom, zalaže se za bolje očuvanje igara i jaču zaštitu potrošača. Kampanja je stekla značajnu podršku, prikupivši više od 400.000 potpisa na peticiju kojom se traži zabrana prakse onemogućavanja multiplayer igara nakon gašenja servera. Ako peticija dosegne milijun potpisa, EU će razmotriti uvođenje strožih regulacija za digitalno vlasništvo nad igrama.
Ova debata potaknula je reakcije nekih velikih industrijskih igrača. Valve je ažurirao Steamove izjave o odricanju od odgovornosti kako bi podsjetio korisnike da digitalne kupnje ne jamče trajni pristup. U međuvremenu, GOG je ponovno potvrdio svoje obećanje o kupnjama bez DRM-a, omogućujući igračima da istinski posjeduju svoje igre i čak prenesu svoje knjižnice na druge osobe nakon smrti.
Neki studiji i izdavači ozbiljno shvaćaju očuvanje igara. Tvrtke poput Capcoma prihvaćaju svoje starije igre, često objave remaster ili ponovno ih izdaju, dok se studiji poput Nightdivea fokusiraju na restauraciju klasika. Ovi napori pokazuju da očuvanje igara nije samo moguće već i profitabilno, te je dokaz da industrija nema opravdanja za širi nemar prema ovom pitanju.
Pitanja vlasništva i očuvanja igara sada su neizbježna. Kako rastu biblioteke igara, a digitalne platforme postaju sve prisutnije u životima igrača, oni zahtijevaju bolju zaštitu. Iako je pogodnost digitalnog gaminga privlačna, 2024. označila je prekretnicu kad su mnogi počeli preispitivati posjeduju li zaista ono što kupuju i trebaju li prihvatiti trenutni sustav.